ДИТИНА З ЦУКРОВИМ ДІАБЕТОМ 1 ТИПУ
В ДИТЯЧОМУ САДКУ І ШКОЛІ
Часто батьки дітей з цукровим діабетом 1 типу (ЦД 1) зустрічаються з проблемою влаштування дитини в дитячий садок або школу. Пов'язано це з тим, що директора та викладацький склад державних шкіл побоюються брати на себе відповідальність за дитину з особливими потребами.
На превеликий жаль, викладачі не знають про те, що, відмовляючи дитині з ЦД 1 в навчанні, вони порушують одразу кілька законів: Конституцію України, Конвенцію ООН про права дітей і Закон про інвалідів.
Не менш важливо знайти формат повноцінного спілкування в зв'язці: Батьки - Дитина - Школа, яке б дозволило дитині відчувати себе рівним, серед рівних, викладачам розуміти зони контролю і свої дії, батькам бути трохи більш спокійними за свого школяра і його діабет.
Зустріч з вчителями, медпрацівниками і навіть вахтерами школи до початку навчального року - це важливий крок для адаптації дитини до шкільного життя, тому, що комфорт і моральний клімат в садку, школі і класі - це найважливіший фактор, що впливає на самопочуття дитини з ЦД1.
МЕТА ЗУСТРІЧІ З ВИКЛАДАЧАМИ:
1. Розвіяти міфи
2. «Простою мовою про діабет»
3. Зробити працівників навчального закладу більш компетентними в питаннях взаємодії з тими, у кого є ЦД1
4. Не перекласти відповідальність, а збільшити усвідомленість
ЯКЩО В КЛАСІ ДИТИНА З ЦУКРОВИМ ДІАБЕТОМ
Батьки:
- ініціюють обговорення формату взаємодії вчителів і мед. персоналу;
- забезпечують запас соків і цукерок в разі низького цукру та набори екстреної допомоги «гіпо» в школі -)
- забезпечують постійний зв'язок з дитиною
- забезпечують присутність мами \ тата \ бабусі \ дідуся для ін'єкцій інсуліну перед основними прийомами їжі
- забезпечують дитину індивідуальними засобами контролю за рівнем цукру в крові.
Дитина повинна
• стежити за своїм станом і коригувати його;
• вчасно і без сорому повідомляти про свої потреби, погане самопочуття або інші проблеми вчителю і батькам.
• мати ЗАВЖДИ при собі соки\цукерки, хліб і засоби контролю за цукром у крові.
• стежити за дієтою і контролювати рівень цукру в крові.
Чим може допомогти учитель/ вихователь?
Не показуйте і не демонструйте особливого ставлення до дитини.
Приймайте і підтримуйте, але не виділяйте серед інших.
• Дозволяйте дитині сходити в туалет або вийти виміряти цукор, коли вона просить. Домовтеся з хворою дитиною, як Ви будете розуміти один одного, щоб не заважати іншим.
• Будьте терплячі і доброзичливі.
• Будьте однією командою з батьками і шкільною медсестрою.
• Тактовно, віч на віч, нагадуйте дитині про контроль цукру.
• НІКОЛИ не залишайте дитину одну, якщо у неї низький цукор. Прослідкуйте, щоб дитина з'їла цукерку, випила фруктовий сік, з'їла печиво. Якщо Ви змушені відлучиться залиште поруч з нею іншого учня або медсестру.
• Дозволяйте дитині мати телефон/планшет для зв'язку з батьками
КОНСТИТУЦІЯ УКРАЇНИ:
• Стаття 21. Усі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах. Права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними
• Стаття 53. Кожен має право на освіту.
Громадяни України мають право на безкоштовну освіту в усіх державних навчальних закладах незалежно від статі, раси, національності, соціального і майнового стану, роду і характеру занять, світоглядних переконань, належності до партій, ставлення до релігії, віросповідання, стану здоров'я, місця проживання та інших обставин.
КОНВЕНЦІЯ ООН ПРО ПРАВА ДИТИНИ:
• Стаття 1. Держави-учасниці поважають і забезпечують всі права, передбачені цією Конвенцією, за кожною дитиною, яка перебуває в межах їх юрисдикції, без будь-якої дискримінації незалежно від раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії, політичних або інших переконань , національного, етнічного або соціального походження, майнового стану, стану здоров'я і народження дитини, її батьків чи законних опікунів або яких-небудь інших обставин.
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні
Цей Закон визначає основи соціальної захищеності інвалідів в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість інвалідам вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними здібностями і інтересами.
I. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Інваліди в Україні володіють усією повнотою соціально-економічних, політичних, особистих прав і свобод, закріплених Конституцією України та іншими законодавчими актами.
• Центральні та місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації (незалежно від форм власності та господарювання) залучають представників громадських організацій інвалідів до підготовки рішень, що стосуються інтересів інвалідів.
• Дискримінація інвалідів забороняється і переслідується за законом.
Стаття 6. Захист прав, свобод і законних інтересів інвалідів забезпечується в судовому або іншому порядку, встановленому законом.
• Громадянин має право в судовому порядку оскаржувати рішення органів медико-соціальної експертизи про визнання чи невизнання його інвалідом.
• Службові особи та інші громадяни, винні у порушенні прав інвалідів, визначених цим Законом, несуть встановлену законодавством матеріальну, дисциплінарну, адміністративну або кримінальну відповідальність.